Když jsem dneska brouzdal po netu, našel jsem tuhle zajímavou hru. Tady vám jí popíšu (v překladu do češtiny), protože mě fakt zaujala.
Svět 50
Úvod
Hra potřebuje 6 vedoucích. Velký / Jedinečný (přeložte si The Great One jak chcete :-)), dva sloužící anděly, dva rozdělovače zdrojů (RZ) a vykladač. Role rozdělovačů zdrojů může být rozdělena mezi více lidí, pokud jsou k dispozici.
Jako v mnoha simulačních hrách je i tady nejdůležitější části závěrečné zhodnocení a diskuze. Děti by si měli uvědomit, že hra odráží opravdovou skutečnost a ne jen pouze něco, co si vedoucí vymsleli.
Příprava
Podlaha místnosti (nebo kde budete hrát) se rozdělí na části, podle toho jak je země rozdělena mezi kontinenty i ve skutečnosti. Pro účely této hry budou regiony v těchto skupinách: Japonsko a Severní Amerika jsou první oblast. Mexico, Střední a Jižní Amerika a Karibská oblast jsou druhá oblast. Dalšími je Asie, Afrika, Austrálie+Nový Zéland+Západní Evropa a poslední sekce je Východní Evropa a bývalý Sovětský svaz.
Vytvořte rodné listy:
4 růžové – Severní Amerika a Japonsko
- 3 z nich první třídy, jeden druhé třídy
4 modré – Mexico, Střední Amerika, Jižní Amerika, Karibská oblast
- 3 z nich jsou třetí třídy, jeden první třídy
6 zelených – Afrika
- 5 z nich třetí třídy, jeden první třídy
4 oranžové – Východní Evropa a bývalý Sovětský Svaz
- 1 z nich první třídy, tři druhé třídy
5 žlutých – Západní Evropa a Austrálie
- 4 první třídy, jeden druhé
27 bílých – Indie, Čína a další Asijské státy
- 3 z nich první třídy, 5 druhé a 19 třetí
Teď se rozdělí Židle. Na začátku hry je v každé oblasti tolik židlí, kolik se tam narodí lidí, ale ve druhé části hry budou přerozděleny, takže pro lepší orientaci je lepší židle označit barevně:
Označte 19 židlí růžově
3 židle modře
1 židli zeleně
7 židlí oranžově
5 židlí bíle
15 židlí žlutě
Dejte 4 židle do sekce Severní Amerika a Japonska
- všechny růžové
4 pro Střední a Jižní Amerika a Karibskou oblast
- 3 z nich modré, jedna růžová
6 Africe
- jedna zelená, 5 růžových
4 Východní Evropě, Rusku, atd.
- všechny oranžové
5 Západní Evropě a Austrálii
- všechny žluté
27 Asii
- 9 růžových, 3 oranžové, 10 žlutých a 5 bílých
Postavy
Jedinečný:
Bůh/stvořitel tohoto světa. Většinu času stráví jen pozorováním i když se v některých situacích může více zapojit. Měl by mít vznešené oblečení a zvonek nebo jiný nástroj, kterým může upoutat pozornost.
Vykladač:
Nejdůležitější role v celé hře. Mluví za Jedinečného a určuje směr chodu hry. Měl by mít kostým.
Sloužící Andělé:
Ovládají hru. Pomáhají s rozdělováním zdrojů, ale jejich hlavní role je role morální. Fungují jako jakási policie a hlídají aby nikdo neodešel a uklidňují lidi, kteří jsou naštvaní, potlačují vzpoury.
Doktor:
V první části hry rozdává rodné listy. Když přijde mor, tak rozdává léky..
Bankéř:
Rozděluje židle ve druhé části.
Obchodník se zrním:
Rozděluje jídlo ve třetí části.
Zaměstnanec oddělení pro vodní zdroje:
Rozděluje vodu a džus během čtvrté části hry.
Šéf textilní výroby:
Dohlíží na rozdělení práce a potřeb v páté čísti hry. Za dokončené výrobky platí skadkostmi.
Učitel:
V šesté části hry rozděluje gramotným lidem tužky a papíry.
Mor:
Musí bejt oblečenj co nejšíleněji :-). Když je potřeba, tak se ohlásí příchod moru. Dokrot v rychlosti rozdá nějaké vakcíny (bonbóny). Pak přijde mor a orazítkuje rodný list každému, kdo není očkován (jako důkaz o podání vakcíny si lidé musí schovat obaly od bombónů.
Rozvojový pracovník:
Stejně jako mor, není vázán na žádnou konkrétní část hry. Je tu od toho, aby dodával jídlo dětem, které budou opravdu hladové/naštvané. Je to poslední záchrana, pokud bude ve světě moc chudoby a hra se bude vymykat z rukou :-)
Část první: Narození
Každý účastník – jeden po jednom – vejde do místnosti a od doktora dostane rodný list. Doktor je uvítá a řekne jim, že se právě narodili. Andělé každého odvedou do jejich regionu.
Všemohoucí sedí na židli na stole a vedle něj je Vykladač. Všemohoucí nic neříká. Pokaždé, když se někdo narodí Všemohoucí zazvoní na zvonek.
Vykladač pak řekne: Vítejte ve světě 50! Ať už štastně nebo nešťastně…narodili jste se do tohoto světa. Čtyři z vás mají růžový rodný list a narodili se do Severní Ameriky a Japonska; čtyři z vás mají modrý rodný list a narodili se do Mexika, Střední a Jižní Ameriky a Karibské oblasti. Šest z vás má zelený rodný list a narodili jste se do Afriky, čtyři mají oranžový rodný list za Východní Evropu, Rusko a další země bývalého sovětského svazu; 5 má žlutý rodný list a narodili se do Západní Evropy a Austrálie a 27 z vás má bílý rodný list a narodili jste se do Asijských národů a Indie. Velikost oblasti kterou máte je přímo úměrná velikosti jakou tento region zabírá ve skutečném světě. Vy v Asii můžete výt možná trochu namačkaní, ale ve skutečném světě stejně jako ve světě 50 není místo sdíleno dokonale. Ale Všemohoucí navzdory tomuto malému problému poskytl místo všem.
Část druhá: Rozdělení světového bohatství.
RZ se převlečou za Bankéře.
Bankéř řekne: Jednotka měny ve Světě 50 se nazývá Židle. Ani jen, ani groš, ani rupie a ani dolar. Nazývá se židle a banka je teď rozdělí tak, jak by mělo.
RZ potom jdou a vezmou odpovídající počet židlí z jihu (modrá a zelená) a dají je na sever (růžová, oranžová a žlutá). Barevné označení židlí vám s rozdělením pomůže. V některých regionech bude židlí hodně. Andělé navrhnou lidem, kde je hodně židlí ať se posadí pohodlně (lehnou si na ně; dají si nohy na židle apod.) a ujistí se, že lidé na jihu zůstanou ve svém regionu a nvzbouří se.
Všemohoucí upoutá pozornost (zazvoní) a Vykladač řekne/přečte: To co teď vidíte je, jak je bohatství rozděleno ve skutečném světě. V Severní Americe a Japonsku mají čtyři lidé 19 židlí, v Jižní a Střední Americe, Mexiku a Karibské oblasti mají 4 lidé 3 židle, v Africe má 5 lidí židli jen jednu, v Asii má 27 lidí 5 židlí, ve Východní Evropě a Rusku mají 4 lidé 7 židlí a v Západní Evropě má 5 lidí 15 židlí. Jak vidíte, tak rozdělení bohatství není rovnoměrné.
Bankéř Vykladače přeruší: Omlouvám se Všemohoucí, zapomněl jsem na jednu změnu. Andělé – zajistět prosím, aby se důležití lidé měli pohodlněji než ostatní.
Andělé pak rozdělí židle nerovnoměrně i v rámci regionu. Některé ženy jsou vystrčeny ze svých židlí a ty jsou dány mužům, dokonce i v regionech, kde zbývají volné židle. Dokonce i v regionech, kde není dost židlí pro ostatní někteří lidé dostanou židle 2 i přesto, že spoustu lidí nemá židli žádnou.
Vykladač: Banka shledala toto dodatečné upravení nezbytným. Ve všech regionech jsou někteří lidé bohatší než ostatní. Většinou jsou to muži a většinou jsou bílí. Ve Světě 50 banka zajistila aby bylo bohatství rozděleno správně. Některým mužům byl poskytnut větší komfort a některé ženy se museli spokojit s málem.
Část třetí: Rozdělení jídla
Všemohoucí: Základní a nezbytné potřeby všech lidí jsou jídlo a pití. Jakožto Všemohoucí teď dám Světu 50 jídlo, ale rozdělením jídla pověřím lidi, kteří ho rozdělují i ve skutečném světě.
Dva RZ se oblečou jako Manažer Supermarketu a Obchodník se zrním.
Obchodník se zrním: Možná jste si mysleli, že pěstování jídla je o nakrmení lidí. Ve skutečnosti je vytváření jídla o vydělávání peněz. Moje rodina vlastní největší obilnou společnost na světě a ovládá přes polovinu zobchodovaného jídla. Vyděláváme dost peněz. Všemohoucí mě pověřil rozdělením jídla a já to udělám tak, abysme z jídla ještě předtím než bude snědeno – měli co největší zisk. Jsem si jist, že se mnou budete souhlasit, když řeknu že z dlouhodobého hlediska je to to nejlepší řešení.
Andělé pomohou Obchodníkovi a Manažerovi přinést stoly s jídlem pro bohaté – většina pro Severní Ameriku/Japonsko, Západní Evropu a vybrané lidi v ostatních regionech. Jsou podávány tři druhy jídla (podle tříd rodných listů).
První třída: jedí ze stolu, čeká se na ně, dostanou chléb, maso, džus, dezert…vše co sní
Druhá třída: dostanou talíře, dva krajíce chleba, plátek sýra, jablko, nečeká se na ně
Třetí třída: kousek suchého chleba, pokud možno, jen kůrku
Vykladač: Svět 50 vás znova šokoval, ale takhle to je i ve skutečném světě. Je tu víc než dost jídla pro všechny, ale není rozděleno spravedlivě. V některých zemích je jídla víc než dost, v některých zemích je jen pár lidí co mají jídla víc než dost, někteří lidé co mají zhruba tak akorát a většina lidí co nemá jídla dost nikdy. Svět by mohl nakrmit všechny, ale lidé co kontrulují pěstování raději pěstují luxusní potraviny – jako maso, kafe, čokoláda – pro bohaté lidi, místo aby nakrmili lidi v chudých zemích.
Část čtvrtá: Rozdělení vody
Vykladač: Každý potřebuje čistou vodu na pití a mytí se (pro prevenci nemocí). Nyní dám Světu 50 vodu. Rozdělení bude provedeno oddělením pro vodní zdroje.
Zaměstnanec oddělení řekne: Ve světě 50, stejně jako ve skutečném světě, není rozdělení vody tak jednoduché, jak se zdá. Čistá voda je stále vzácnější a vzácnější a kdo zaplatí tenhle stále se zdražující zdroj? Peněz není nikdy dost a někteří lidé si budou muset zvyknout na život bez nich.
Zaměstnanec teď vezme džbán s džusem a vodou a nabídne občanům první třídy. Poté co se napijou dosytosti, každý občan druhé třídy dostane skleničku džusu (jestli nějáký zůstal) nebo vody. Potom dostanou občané třetí třídy džbán s vodou (ať se o ní rozdělí), které už je málo a nedostatečný počet sklenic.
Část pátá: Pracování ve Světě 50
Šéf textilní výroby řekne: Každý ve Světě 50 si nějak musí vydělávát na živobytí. Samozřejmě ne každý má stejné schopnosti nebo přístup ke zdrojům. Ale tak je to i ve skutečném světě, takže tak to bude i tady. Vyrobíme si pnáramky přátelství a za každý vám zaplatím skladkostmi.
Šéf textilu teď rozdá materiál. Začne u občanů první třídy a dá jim široký výběr atd. Nemělo by být dost nůžek pro všechny, ale mělo by být všem umožněno náramke udělat – nejlehčí by to samozřejmě měli mít občané první třídy. Placení je na šéfově uvážení.
Část šestí: Opět jídlo a voda
Tato část je zopakováním třetí a čtvrté.
Část sedmá: Zhodnocení Světa 50
Vykladač řekne: Jsem si jist, že každý z vás má určitě co říct o tétot hře. Teď bysme rádi slyšeli, co si o ní myslíte. Učitel teď rozdá tužky a papíry abyste mohli napsat svoje dojmy. My si je přečteme a pečlivě je zvážíme.
Učitel: Ještě jedna věc. I přes naší snahu je pořád 40% z vás negramotných. Tudíž bohužel neumíte formálně vyjádřit svoje myšlenky a tudíž nedostanete papír ani tužku.
Učitel pak rozdá tužky a papíry gramotným občanům. Jsou 4 v Severní Americe/Japonsku, 3 v Jižní Americe atd., 2 v Africe, 15 v Asii, 4 ve Východní Evropě a 9 v Evropě. Občané první třídy dostanou tužky a papíry jako první. Poté co dostanou všichni občané nějáký čas na to něco napsat se odpovědi vyberou.
Všemohoucí promluví! Closing remarks (ať už to znamená cokoliv)
Nejnovější komentáře