Svět padesáti

Když jsem dneska brouzdal po netu, našel jsem tuhle zajímavou hru. Tady vám jí popíšu (v překladu do češtiny), protože mě fakt zaujala.

Originální článek

Svět 50

Úvod

Hra potřebuje 6 vedoucích. Velký / Jedinečný (přeložte si The Great One jak chcete :-)), dva sloužící anděly, dva rozdělovače zdrojů (RZ) a vykladač. Role rozdělovačů zdrojů může být rozdělena mezi více lidí, pokud jsou k dispozici.

Jako v mnoha simulačních hrách je i tady nejdůležitější části závěrečné zhodnocení a diskuze. Děti by si měli uvědomit, že hra odráží opravdovou skutečnost a ne jen pouze něco, co si vedoucí vymsleli.

Příprava

Podlaha místnosti (nebo kde budete hrát) se rozdělí na části, podle toho jak je země rozdělena mezi kontinenty i ve skutečnosti. Pro účely této hry budou regiony v těchto skupinách: Japonsko a Severní Amerika jsou první oblast. Mexico, Střední a Jižní Amerika a Karibská oblast jsou druhá oblast. Dalšími je Asie, Afrika, Austrálie+Nový Zéland+Západní Evropa a poslední sekce je Východní Evropa a bývalý Sovětský svaz.

Vytvořte rodné listy:

4 růžové – Severní Amerika a Japonsko
- 3 z nich první třídy, jeden druhé třídy

4 modré – Mexico, Střední Amerika, Jižní Amerika, Karibská oblast
- 3 z nich jsou třetí třídy, jeden první třídy

6 zelených – Afrika
- 5 z nich třetí třídy, jeden první třídy

4 oranžové – Východní Evropa a bývalý Sovětský Svaz
- 1 z nich první třídy, tři druhé třídy

5 žlutých – Západní Evropa a Austrálie
- 4 první třídy, jeden druhé

27 bílých – Indie, Čína a další Asijské státy
- 3 z nich první třídy, 5 druhé a 19 třetí

Teď se rozdělí Židle. Na začátku hry je v každé oblasti tolik židlí, kolik se tam narodí lidí, ale ve druhé části hry budou přerozděleny, takže pro lepší orientaci je lepší židle označit barevně:

Označte 19 židlí růžově
3 židle modře
1 židli zeleně
7 židlí oranžově
5 židlí bíle
15 židlí žlutě

Dejte 4 židle do sekce Severní Amerika a Japonska
- všechny růžové

4 pro Střední a Jižní Amerika a Karibskou oblast
- 3 z nich modré, jedna růžová

6 Africe
- jedna zelená, 5 růžových

4 Východní Evropě, Rusku, atd.
- všechny oranžové

5 Západní Evropě a Austrálii
- všechny žluté

27 Asii
- 9 růžových, 3 oranžové, 10 žlutých a 5 bílých

Postavy

Jedinečný:

Bůh/stvořitel tohoto světa. Většinu času stráví jen pozorováním i když se v některých situacích může více zapojit. Měl by mít vznešené oblečení a zvonek nebo jiný nástroj, kterým může upoutat pozornost.

Vykladač:

Nejdůležitější role v celé hře. Mluví za Jedinečného a určuje směr chodu hry. Měl by mít kostým.

Sloužící Andělé:

Ovládají hru. Pomáhají s rozdělováním zdrojů, ale jejich hlavní role je role morální. Fungují jako jakási policie a hlídají aby nikdo neodešel a uklidňují lidi, kteří jsou naštvaní, potlačují vzpoury.

Doktor:

V první části hry rozdává rodné listy. Když přijde mor, tak rozdává léky..

Bankéř:

Rozděluje židle ve druhé části.

Obchodník se zrním:

Rozděluje jídlo ve třetí části.

Zaměstnanec oddělení pro vodní zdroje:

Rozděluje vodu a džus během čtvrté části hry.

Šéf textilní výroby:

Dohlíží na rozdělení práce a potřeb v páté čísti hry. Za dokončené výrobky platí skadkostmi.

Učitel:

V šesté části hry rozděluje gramotným lidem tužky a papíry.

Mor:

Musí bejt oblečenj co nejšíleněji :-). Když je potřeba, tak se ohlásí příchod moru. Dokrot v rychlosti rozdá nějaké vakcíny (bonbóny). Pak přijde mor a orazítkuje rodný list každému, kdo není očkován (jako důkaz o podání vakcíny si lidé musí schovat obaly od bombónů.

Rozvojový pracovník:

Stejně jako mor, není vázán na žádnou konkrétní část hry. Je tu od toho, aby dodával jídlo dětem, které budou opravdu hladové/naštvané. Je to poslední záchrana, pokud bude ve světě moc chudoby a hra se bude vymykat z rukou :-)

Část první: Narození

Každý účastník – jeden po jednom – vejde do místnosti a od doktora dostane rodný list. Doktor je uvítá a řekne jim, že se právě narodili. Andělé každého odvedou do jejich regionu.

Všemohoucí sedí na židli na stole a vedle něj je Vykladač. Všemohoucí nic neříká. Pokaždé, když se někdo narodí Všemohoucí zazvoní na zvonek.

Vykladač pak řekne: Vítejte ve světě 50! Ať už štastně nebo nešťastně…narodili jste se do tohoto světa. Čtyři z vás mají růžový rodný list a narodili se do Severní Ameriky a Japonska; čtyři z vás mají modrý rodný list a narodili se do Mexika, Střední a Jižní Ameriky a Karibské oblasti. Šest z vás má zelený rodný list a narodili jste se do Afriky, čtyři mají oranžový rodný list za Východní Evropu, Rusko a další země bývalého sovětského svazu; 5 má žlutý rodný list a narodili se do Západní Evropy a Austrálie a 27 z vás má bílý rodný list a narodili jste se do Asijských národů a Indie. Velikost oblasti kterou máte je přímo úměrná velikosti jakou tento region zabírá ve skutečném světě. Vy v Asii můžete výt možná trochu namačkaní, ale ve skutečném světě stejně jako ve světě 50 není místo sdíleno dokonale. Ale Všemohoucí navzdory tomuto malému problému poskytl místo všem.

Část druhá: Rozdělení světového bohatství.

RZ se převlečou za Bankéře.

Bankéř řekne: Jednotka měny ve Světě 50 se nazývá Židle. Ani jen, ani groš, ani rupie a ani dolar. Nazývá se židle a banka je teď rozdělí tak, jak by mělo.

RZ potom jdou a vezmou odpovídající počet židlí z jihu (modrá a zelená) a dají je na sever (růžová, oranžová a žlutá). Barevné označení židlí vám s rozdělením pomůže. V některých regionech bude židlí hodně. Andělé navrhnou lidem, kde je hodně židlí ať se posadí pohodlně (lehnou si na ně; dají si nohy na židle apod.) a ujistí se, že lidé na jihu zůstanou ve svém regionu a nvzbouří se.

Všemohoucí upoutá pozornost (zazvoní) a Vykladač řekne/přečte: To co teď vidíte je, jak je bohatství rozděleno ve skutečném světě. V Severní Americe a Japonsku mají čtyři lidé 19 židlí, v Jižní a Střední Americe, Mexiku a Karibské oblasti mají 4 lidé 3 židle, v Africe má 5 lidí židli jen jednu, v Asii má 27 lidí 5 židlí, ve Východní Evropě a Rusku mají 4 lidé 7 židlí a v Západní Evropě má 5 lidí 15 židlí. Jak vidíte, tak rozdělení bohatství není rovnoměrné.

Bankéř Vykladače přeruší: Omlouvám se Všemohoucí, zapomněl jsem na jednu změnu. Andělé – zajistět prosím, aby se důležití lidé měli pohodlněji než ostatní.

Andělé pak rozdělí židle nerovnoměrně i v rámci regionu. Některé ženy jsou vystrčeny ze svých židlí a ty jsou dány mužům, dokonce i v regionech, kde zbývají volné židle. Dokonce i v regionech, kde není dost židlí pro ostatní někteří lidé dostanou židle 2 i přesto, že spoustu lidí nemá židli žádnou.

Vykladač: Banka shledala toto dodatečné upravení nezbytným. Ve všech regionech jsou někteří lidé bohatší než ostatní. Většinou jsou to muži a většinou jsou bílí. Ve Světě 50 banka zajistila aby bylo bohatství rozděleno správně. Některým mužům byl poskytnut větší komfort a některé ženy se museli spokojit s málem.

Část třetí: Rozdělení jídla

Všemohoucí: Základní a nezbytné potřeby všech lidí jsou jídlo a pití. Jakožto Všemohoucí teď dám Světu 50 jídlo, ale rozdělením jídla pověřím lidi, kteří ho rozdělují i ve skutečném světě.

Dva RZ se oblečou jako Manažer Supermarketu a Obchodník se zrním.

Obchodník se zrním: Možná jste si mysleli, že pěstování jídla je o nakrmení lidí. Ve skutečnosti je vytváření jídla o vydělávání peněz. Moje rodina vlastní největší obilnou společnost na světě a ovládá přes polovinu zobchodovaného jídla. Vyděláváme dost peněz. Všemohoucí mě pověřil rozdělením jídla a já to udělám tak, abysme z jídla  ještě předtím než bude snědeno – měli co největší zisk. Jsem si jist, že se mnou budete souhlasit, když řeknu že z dlouhodobého hlediska je to to nejlepší řešení.

Andělé pomohou Obchodníkovi a Manažerovi přinést stoly s jídlem pro bohaté – většina pro Severní Ameriku/Japonsko, Západní Evropu a vybrané lidi v ostatních regionech. Jsou podávány tři druhy jídla (podle tříd rodných listů).

První třída: jedí ze stolu, čeká se na ně, dostanou chléb, maso, džus, dezert…vše co sní
Druhá třída: dostanou talíře, dva krajíce chleba, plátek sýra, jablko, nečeká se na ně
Třetí třída: kousek suchého chleba, pokud možno, jen kůrku

Vykladač: Svět 50 vás znova šokoval, ale takhle to je i ve skutečném světě. Je tu víc než dost jídla pro všechny, ale není rozděleno spravedlivě. V některých zemích je jídla víc než dost, v některých zemích je jen pár lidí co mají jídla víc než dost, někteří lidé co mají zhruba tak akorát a většina lidí co nemá jídla dost nikdy. Svět by mohl nakrmit všechny, ale lidé co kontrulují pěstování raději pěstují luxusní potraviny – jako maso, kafe, čokoláda – pro bohaté lidi, místo aby nakrmili lidi v chudých zemích.

Část čtvrtá: Rozdělení vody

Vykladač:  Každý potřebuje čistou vodu na pití a mytí se (pro prevenci nemocí). Nyní dám Světu 50 vodu. Rozdělení bude provedeno oddělením pro vodní zdroje.

Zaměstnanec oddělení řekne: Ve světě 50, stejně jako ve skutečném světě, není rozdělení vody tak jednoduché, jak se zdá. Čistá voda je stále vzácnější a vzácnější a kdo zaplatí tenhle stále se zdražující zdroj? Peněz není nikdy dost a někteří lidé si budou muset zvyknout na život bez nich.

Zaměstnanec teď vezme džbán s džusem a vodou a nabídne občanům první třídy. Poté co se napijou dosytosti, každý občan druhé třídy dostane skleničku džusu (jestli nějáký zůstal) nebo vody. Potom dostanou občané třetí třídy džbán s vodou (ať se o ní rozdělí), které už je málo a nedostatečný počet sklenic.

Část pátá: Pracování ve Světě 50

Šéf textilní výroby řekne: Každý ve Světě 50 si nějak musí vydělávát na živobytí. Samozřejmě ne každý má stejné schopnosti nebo přístup ke zdrojům. Ale tak je to i ve skutečném světě, takže tak to bude i tady. Vyrobíme si pnáramky přátelství a za každý vám zaplatím skladkostmi.

Šéf textilu teď rozdá materiál. Začne u občanů první třídy a dá jim široký výběr atd. Nemělo by být dost nůžek pro všechny, ale mělo by být všem umožněno náramke udělat – nejlehčí by to samozřejmě měli mít občané první třídy. Placení je na šéfově uvážení.

Část šestí: Opět jídlo a voda

Tato část je zopakováním třetí a čtvrté.

Část sedmá: Zhodnocení Světa 50

Vykladač řekne: Jsem si jist, že každý z vás má určitě co říct o tétot hře. Teď bysme rádi slyšeli, co si o ní myslíte. Učitel teď rozdá tužky a papíry abyste mohli napsat svoje dojmy. My si je přečteme a pečlivě je zvážíme.

Učitel: Ještě jedna věc. I přes naší snahu je pořád 40% z vás negramotných. Tudíž bohužel neumíte formálně vyjádřit svoje myšlenky a tudíž nedostanete papír ani tužku.

Učitel pak rozdá tužky a papíry gramotným občanům. Jsou 4 v Severní Americe/Japonsku, 3 v Jižní Americe atd., 2 v Africe, 15 v Asii, 4 ve Východní Evropě a 9 v Evropě. Občané první třídy dostanou tužky a papíry jako první. Poté co dostanou všichni občané nějáký čas na to něco napsat se odpovědi vyberou.

Všemohoucí promluví! Closing remarks (ať už to znamená cokoliv)

Sdílet:
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • MySpace
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Twitter
  • del.icio.us
  • Google Bookmarks
  • Slashdot
  • Digg

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>